Forsiden

Outsite

Kajak

Læs vores gratis Outdoor Magasin:

Mit liv tog en drejning i vinters, da jeg rykkede teltpælene i Danmark op og fløj mod Japan. Teltpælene var store og tunge, da jeg efterhånden havde etableret mig temmelig godt. Der var brug for forandring. Brug for luft. Brug for frihed. Nøjagtig en uge efter jeg dimitterede fra universitet, sad jeg i et fly på vej mod eventyr.

kajak i japan

Over Østersøen i kajak: Fra Flugtrute Østersøen til Fredsrute Østersøen. Ventetiden har været dræbende, men turen over har været en fornøjelse. Lørdag den 27.4.2013 roede Marlon Cramers og Carsten R. Rohde over Østersøen i kajak. Med start i Klintholm havn kl 6.00 og ankomst ved Zingst am Strand (tyskland) kl 16.00. 60 km i fugleflugt.

Ronnebyån starter i den midt østlige ende af søen Rottnen i Småland, løber gennem Blekinge og munder ud i havet i Ronneby havn. Man kan ro ca 80 km ned af den, med start i Hovmantorp og slut 10 km før Ronneby ved Karlsnäsgården. Der er kano udlejning i Hovmantorp, Korrö, Dångebo og ved Karlsnäsgården.

Kajaktur på Ronnebyåen

Den 7.7.12 roede jeg Møn rundt i et hug, sammen med Carsten R. Rohde på 15½ timer i alt inklusive pauser, i havkajakker. KL 4.15 startede vi ved Kajakhotel Mønbroen i tæt tåge. Med lidt zigzag roning i usigtbarheden fandt vi gennemgangen mellem Møn og Bogø. Det var vindstille og også vandet i Grønsund var spejlblankt. Skønne forhold på en gråvejrsdag.

smuk kajaktur ved moens klint

Raslången ligger i Sydsverige midt imellem søerne Immeln og Halen, præcis hvor Skåne og Blekinge mødes! Området er spændende og anderledes natur. De mange øer og vige gør orienteringen speciel og byder på mange flotte og unikke lejrmuligheder. Allemannsretten giver dig mulighed for at ligge hvor du vil, men du har også mulighed for at benytte shelterpladserne.

Kajak Raslangen

Den 23. august 2013 mødes 4 spændte og glade outsite kajakroere ved Ballen havn på Fyn. Marlon og Torben kommer fra Sjælland og har mødt hinanden ved en tidligere lejlighed. Yvonne og jeg kender hinanden og har sammen været på flere friluftsture. Vi kender hverken Torben eller Marlon, men jeg har ved flere lejligheder skrevet med Marlon. Vi er alle spændte på at møde hinanden og spændte på at skulle bruge weekenden sammen på vandet.

kajaktur i det sydfynske øhav

Sejlads i en oppustelig kajak fra København til Helsingør- er det starten på en dårlig joke?? Desværre ikke. Blot en fortælling om mit første eventyr til søs!

København til Helsingør i oppustelig kajak

Møn rundt fra vandsiden er en af Danmarks flotteste roture. Højdepunktet er turen langs selve Møns Klint. Langs sydkysten byder Møn på et flot farvand, med masser af gode badesandstrande og Møns Klints lillesøster, Hvide Klint, ved Hjelm bugt. Ganske anderledes ror man gennem Færgestrømmens øhav. Nordkystens strækning af Vestmøn byder, igen til afveksling, delvist på skøn skov og skrant helt op til vandkanten. I sin helhed en meget flot og varierende tur på et par dage om man vil.

> smuk kajaktur ved moens klint

For ca. 10 år siden blev jeg interesseret i at sejle kajak. En kollega er meget aktiv i den lokale kajakklub, havkajakstevns.dk, spurgte om jeg ville med at prøve, og jeg sejlede med nogen gange fra Rødvig, fik lært makkerredning af forskellig slags m.v., og deltog også i et weekendkursus, hvor vi sejlede langs Stevns Klint, og overnattede undervejs. Var vel også medlem af klubben det halvår. Så gik der 7-8 år, hvor jeg ikke fik sejlet kajak. Min gode ven købte en dag 2 brugte kajakker, og pludselig skulle jeg ud at sejle kajak igen. Puha, hvor føltes det ustabilt, da jeg skulle stige ombord igen, men det gik over i løbet af 5 minutter. Jeg fik blod på tanden med at tage afsted på en tur i skærgården, og fik lov til at låne en kajak en lille uge i starten af sommerferien 2008.

Skærgården i kajak

Ronnebyån har sit udspring midt i den østlige ende af søen Rottnen i Småland. Herfra flyder den gennem Blekinge og munder ud i havet i Ronneby havn. En lang idyllisk tur gennem natur- såvel som kulturlandskaber.